Sök:

Sökresultat:

7021 Uppsatser om Vinna-vinna situation - Sida 1 av 469

Analys av anbud med logistiskregressionsanalys

Anbud är en stor och väsentlig del inom tekniska konsultföretag eftersomdet ger arbete till företaget och förhoppningsvis vinst, förutsatt att allt gårsom planerat. Chansen att vinna ett anbud beror på många faktorer, allt fråntimpris till affärsområde. Trots dess stora vikt och betydelse finns det litetill ingen forskning gjord för att se vad som påverkar chansen att vinna ettanbud. Ett av företagen som handskas med anbud är Sweco systems AB, ettteknik konsultföretag, som ansåg ideen att analysera utfallen för att se vilkafaktorer som kan anses signifikanta och därifrån skapa en matematisk modellbaserat på de som betydelsefull.Den typ av regressionsanalys som användes vid det här arbetet var logistiskregressionanalys vilket går bra ihop vid beräkning av sannolikhet att vinnaett anbud..

Pooling som affärsstrategiskt koncept: en fallstudie vid Volvo Aero Corporation

Marknaden för flygmotorunderhåll har blivit allt mer konkurrensutsatt sedan nya aktörer börjat ta marknadsandelar. Det kärvare marknadsklimatet har främst drabbat de små fristående underhållsleverantörerna. En av dessa små fristående underhållsleverantörer är Volvo Aero Corporation, VAC, i Trollhättan. Ett problem vid flygmotorunderhåll är behovet av reservmotorer. Kapitalkostnaden för inköp av reservmotorer är mycket hög, samtidigt som bristkostnaderna också är mycket höga.

Hur kan företag vinna och hantera order?: LKAB´s strävan
efter nya hållbara boenden

LKAB och FAB (Fastighets AB Malmfälten) tillsammans med samhället i Malmfälten står idag inför en unik situation där bostäder måste flyttas eller rivas på grund av gruvans riskområde som breder ut sig. Detta har resulterat i att FAB planerar att bygga nya hyreslägenheter. Det är viktigt för LKAB och FAB att de bygger lägenheter vilka är långsiktigt hållbara och som hyresgästerna uppskattar samt efterfrågar. Vi har utifrån denna situation utvecklat vårt syfte som är att öka förståelsen för hur företag kan vinna order på marknaden vid introduktion av nya produkter. För att svara på syftet har vi genomfört en fallstudie genom intervjuer, en observation samt tagit del av enkätsvar.

Svenska företag i the Global Compact : Har the Global Compact en roll på den svenska företagsmarknaden?

CSR har kommit att bli centralt i många företags strategier. Vissa akademiker hävdar att företag söker sig till intresseorganisationer som arbetar med CSR för att förbättra sitt CSR-arbete medan andra påstår att det endast är ett sätt att framhäva sitt företag i ett positivt ljus. Till skillnad från de många artiklar som skrivits om vad företag kan vinna på medlemskap i intresseorganisationer fokuserar denna uppsats istället likt Knudsen (2011) på vilka företag som har något att vinna på engagemang i intresseorganisationen The Global Compact. Undersökningen utgår från Knudsens påståenden och prövar om dessa stämmer för svenska företag, via intervjuer med fyra företag av varierande storlek. Våra resultat pekar mot att påståendena i huvudsak stämmer men att de bakomliggande orsakerna varierar när man jämför vår geografiska begränsning mot Knudsens mer globala fokus.

Kundinvolverad produktutveckling -hur företag får tillgång till kundernas kunskaper

Bakgrund: Ett problem bland många företag är att de utgår ifrån det som teknikerna har utvecklat istället för efter det som marknaden efterfrågar. Nu börjar företag inse vikten av kundernas kunskaper och ett sätt att få tillgång till dessa kunskaper är genom att involvera dem i produktutvecklingen. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats är att beskriva hur företag kan få tillgång till kundernas kunskap vid kundinvolverad produktutveckling samt att beskriva vilka förutsättningar som bör råda för att kundinvolveringen ska fungera. Metod: Totalt har elva personer från sex företag intervjuats. Resultat: Kunskapen som företaget vill få från kunden är framförallt kunskaper om kundens behov, vilket fås genom att observera när kunden använder produkten och genom att arbeta ute hos kunden.

"Det är klart att de inte blir som de vanliga ärendena vi har" : Biståndsbedömares förståelse av äldre personers riskbruk av alkohol

CSR har kommit att bli centralt i många företags strategier. Vissa akademiker hävdar att företag söker sig till intresseorganisationer som arbetar med CSR för att förbättra sitt CSR-arbete medan andra påstår att det endast är ett sätt att framhäva sitt företag i ett positivt ljus. Till skillnad från de många artiklar som skrivits om vad företag kan vinna på medlemskap i intresseorganisationer fokuserar denna uppsats istället likt Knudsen (2011) på vilka företag som har något att vinna på engagemang i intresseorganisationen The Global Compact. Undersökningen utgår från Knudsens påståenden och prövar om dessa stämmer för svenska företag, via intervjuer med fyra företag av varierande storlek. Våra resultat pekar mot att påståendena i huvudsak stämmer men att de bakomliggande orsakerna varierar när man jämför vår geografiska begränsning mot Knudsens mer globala fokus.

Företags utvecklande och bibehållande av stabila relationer med sina nyckelkunder: en fallstudie med ett key account managementföretag

I dagens företag är det vanligt att ha speciella kunder som betraktas som företags nyckelkunder (Key account management, KAM). Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur företag som använder sig av nyckelkunder väljer ut, utvecklar och bibehåller relationen med sina nyckelkunder. För att kunna undersöka detta gjorde vi en fallstudie på ett stort företag i Sverige. Frågeformuläret baserades på våra forskningsfrågor och tre respondenter intervjuades. Vår empiriska undersökning visade att företag ser till kunders lönsamhet, storlek på kunden samt försäljningsvolym.

Järnmalm och Kristall: En fallstudie om LKAB:s samhällsansvar vid byggandet av Kiruna nya stadshus

Något unikt sker i Kiruna just nu när stora delar av staden måste rivas eller flyttas på grund av LKAB:s gruvbrytning. Ingen annastans i världen har en så omfattande flytt genomförts där så många företag och människor berörs. Hur kan företag ta samhällsansvar och bidra med värde vid så stora förändringar? Samhällsomvandlingsprocessen är enorm både ifråga om tid och antal berörda. Stadshuset ses som en symbol för staden och är det första hus som byggs i Kiruna nya centrum.

PERSONALANSVARIGA CHEFERS UPPFATTNING OM SIN ROLL I KONFLIKTHANTERING : Intervjustudie med nio chefer inom offentlig verksamhet

Konflikter är en oundviklig del i sammanhang där människor möts och arbetar. Studien utgick från forskningsfrågan: Hur uppfattar personalansvariga chefer sin roll och sitt agerande i mellanmänskliga konflikter på arbetsplatsen? En blandning av kvalitativ och kvantitativ ansats valdes. Ett bekvämlighetsurval gjordes och nio chefer intervjuades genom semistrukturerade intervjuer med inslag av en enkät. I analysarbetet gjordes en tematisk analys, där det letades efter likheter, skillnader, både i intervjudelen och enkätundersökningen samt mellan dessa och dokument.

Återköp av egna aktier

I denna uppsats undersöker jag kulturella faktorer att ta hänsyn till vid lansering av en ny mobiltelefon i Mellanöstern för att vinna marknadsandelar, vilket även är syftet med undersökningen. Genom att använda teorier om kulturen i denna region kombinerade med teorier om konsumentbeteenden skapas utifrån dessa en analysmodell. Analysmodellen presenterar förväntade konsumentbeteenden vid val av ny mobiltelefon och jämförs med en liknande konkret modell grundad på 45 intervjuer med konsumenter i de tre länderna Förenade arabemiraten, Kuwait och Libanon. En intervju utförs även med det världsledande mobiltelefonföretaget Nokia för att få med företagets perspektiv om uppsatsämnet. Jag föreslår därefter kulturella faktorer för mobiltelefonföretag att ta hänsyn till och åtgärder att vidta för att vinna marknadsandelar.

Mental träning och utveckling

I denna uppsats kommer jag att fördjupa mig i tänkandet bakom Nationellbastaktik och ?Tankeprocessen? som beskrivs i den samt Anna Kåvers ?Att levaett liv inte vinna ett krig?. Jag har valt att använda mig av dessa två teorier dåde berör Poliser och polisutbildningen. Häftet har tagits fram för attkvalitetssäkra vissa delar av Polisens arbete, Anna Kåvers bok, ?Att leva ett livinte vinna ett krig? där hon beskriver ett annat effektivt sätt att hantera tankar,känslor och situationer.

Tätare och grönare : en fallstudie längs Eriksfältsgatan i Malmö

Att växa inåt, eller att förtäta, är något som man i många städer strävar efter. En av dem är Malmö som i sin nya översiktsplan, ÖP2012, lägger mycket fokus på just förtätning. Det är ett viktigt steg ifrån den funktionsuppdelade till den blandade staden och kan innebära både miljömässiga, sociala och ekonomiska fördelar. Exempelvis genom att resurser samutnyttjas bättre, färre transporter, större trygghet, bättre integration och större attraktivitet. En ogenomtänkt förtätning kan dock innebära negativa konsekvenser.

Vill du vinna eller vara sist? : En studie om starter inom segling

SammanfattningDenna uppsats skrevs eftersom förbundsledningen hade uppfattningen att starterna var anledningen till att det inte blev mer medaljer på OS i Kina.Syfte och frågeställningSyfte:Kartlägga några utvalda svenska elitseglares syn på vad, som är en bra start inom segling. Vilka parametrar anses påverka starten? Vad definierar en bra start? Hur tänker man och hur gör man fem stycken olika starter? Hur viktig var starten för att vinna medaljracen under OS i Kina 2008?MetodI studien intervjuades tre stycken seglare om hur de gör och tänker när de startar på olika platser på linjen. Sportchefen för Svenska Seglarförbundet intervjuades om hur han ser på starten. Videoanalyser av sju medaljrace från OS genomfördes för att bedöma hur avgörande starten är för den slutliga placeringen i mål.ResultatFörberedelser som man bör ta hänsyn till innan start är: Förberedelserna på land, ström/tidvatten, att vara ute i god tid, ta landmärke, kontrollera fördel, kant och vind.

Kan militär vilseledning skapa förtroende?

Syftet med uppsatsen är att undersöka om teorin för ?Hearts and Minds? kan nå framgång med militär vilseledning. De teorier som finns sedan tidigare berör inte hur teorierna om att vinna befolkningens stöd skall gå till när militär vilseledning och upprorsbekämpning används. För att undersöka om militär vilseledning kan användas framgångsrikt inom arbetet att vinna ?Hearts and Minds? blir teorier för militär vilseledning och teorier för upprorsbekämpning beskrivna.

RE/MAX Sverige : En studie inom marknadsföring

Vårt syfte är att ta reda på vilka marknadsföringsstrategier och marknadsföringsmodeller som föreskrivs i teorin, som RE/MAX använder sig av i Sverige i dagsläget samt att komma fram till vilka marknadsföringsverktyg som de kan utveckla för att vinna större marknadsandelar..

1 Nästa sida ->